הדבר היחיד שאנשים צריכים לדעת על שיווק
- אור ברנשטיין
- 12 ביולי 2017
- זמן קריאה 4 דקות
מה שגורם לי לאהוב את האינטרנט כל כך, גם אחרי 18 שנות, זה להתקל בבלוגרים שכותבים מאמרים שווים, כאלה שעושים את האינטרנט למקום הטוב שהוא באמת. למשל:
יכול להיות שאני משתייכת לזן נכחד של אנשים ש-actually קוראים, אבל אני מגלה שאנחנו יותר רבים ממה שנדמה, אפילו שאני שומעת מבוקר עד ערב שאנחנו בעידן של סנאפצ׳ט ואינסטוש ולמה בכלל להשתמש במילים אם אפשר תמונה או וידאו. האמת? זה לא העניין של פלטפורמה כזאת או אחרת וזה לא כמות המילים, זה מה שאתם כותבים וזה איך שאתם מזמינים את הגולשים לקרוא או להיות בקשר איתכם.
אחד העקרונות הבסיסיים שלאורם גוגל ממליצה לבעלי אתרים לפעול הוא “חשוב אם היית עושה זאת גם לו מנועי חיפוש לא היו קיימים”. @askPavel
אני אשת שיווק, אני מכירה יותר מידי טוב את המניעים שעומדים מאחורי כל מילה שמישהו אומר או כותב ברשת, בטלוויזיה ובעיתונות. ועדיין אני זוכרת את המהפכה שעשו הפורומים באינטרנט: פתאום איפשרו לגולשים להתבטא ולהרגיש הזדהות עם אנשים זרים לגמרי מאחורי חומת המסך. היום הפורומים הפכו לזירת קידום סרטים לצפייה ישירה או ווטאבר אבל עדיין לאנשים יש צורך ליצור קשר אמיתי עם אנשים אמיתיים אחרים והם מוצאים את הדרך.
קחו למשל את המהפך התודעתי שמובילות אושיות הפלאס סייז למשל, או כל השיח החדש על הורות והקשיים שהיא מציפה. כל כך הרבה קולות אותנטיים, של אנשים אמיתיים שכותבים באומץ רב על הדברים הכי כואבים בצורה הכי כנה ונטולת שיט שיש. כן, בסופו של דבר הם גם מתפרנסים מהתחום שהם כותבים עליו אבל זה עדיין נשמע אחרת מאיך שאחרים אפילו באותם תחומים כותבים. הם אשכרה מדברים עם הקהל שלהם. זה אולי הדבר היחיד שאני מנסה להסביר לאנשים כששואלים אותי (כל יום) על שיווק.
אם אתם לא מוצאים את נקודת ה-passion שלכם כלפי הדבר שאתם עוסקים בו, אז תנו למישהו אחר לעשות לכם את התוכן או שתשקלו הסבה-עיסוקית. אם עוד לא שמעתם את ההרצאה המפורסמת של סיימון סינק על start with the why, אז זה הזמן. אני רוצה לחשוב שמגנוני הבולשיט שלנו כבר לא יכולים לשאת תוכן מקודם, אבל לצערי אני עדיין רואה בפיד שלי בפייסבוק כל מיני מנטורים או מוכרים כאלה ואחרים שמדברים בקול רם מידי, עם תנועות ידיים מוגזמות מידי, בהתלהבות ופיזור של הרבה הבטחות ואפס ערך ובתוך כל הבליל מילים החסר ערך הזה, ממליצים לי להרשם עכשיו ומיד לוובינר שלהם בו הם יוכלו לבזבז לי עוד קצת זמן יקר מהחיים בלי להוסיף להם ערך ואז לספר לי על המטרה שלשמה באמת התכנסנו כאן: קניות.
עכשיו בואו נשים את הדברים על השולחן, אני אוהבת שופינג הרבה יותר ממה שראוי לאהוב התמכרות, אוקיי? אני לא צריכה סיבות מרחיקות לכת בשביל לבזבז כסף ויכול להיות שיש לכם מוצר או שירות מושלם שאני ממש צריכה אותו, אבל למה לספר לי על זה בצורה כל כך sleazy? הדבר היחיד שאנשים צריכים לדעת על שיווק, זה שבצד השני יש בן אדם. אנשים מגיבים לאותנטיות, לשיחה, לא למכירה, זה א-ב של פסיכולוגיה אנושית, יש על זה גם בלוגים מעולים כמו ProductPsychology וגם הגאווה הכחולה לבנה שלנו בתחום הזה – ניר אייל.
הדבר היחיד שאנשים צריכים לדעת על שיווק, זה שבצד השני יש בן אדם. @re-talk
למה שלא ננפץ עוד כמה מיתוסים
אני מניחה שגם אתם שמעתם לא פעם ש״וידאו מוכר הכי טוב״. זאת אמירה כל כך כללית, כמו להגיד ״הספרים מתו״ ואז לגלות שאנשים באמת מבלים הרבה ברשת אבל עדיין אין עבורם תחליף ללהחזיק ספר ביד. ומה לגבי האורך של הכתיבה? כמה פעמים אמרו לכם ש״אנשים כבר בכלל לא קוראים היום, רק מרפרפים על השורות המודגשות ב-Ynet״. זה נכון, כשיש הרבה מילים עם מעט מאוד מהות ומסר אז בטח שנקרא רק את הכותרות.
אבל אם הגעתם עד הלום, או אם התחברתם לקול של מישהו שמדבר אל הלב שלכם, אתם בטח יודעים שיש גם כותבים מעולים אפילו בפייסבוק, כאלה שכותבים פוסטים ארוכים עם הרבה אותיות ובלי תמונות בכלל ויש להם קהל עוקבים שקורא כל מילה שלהם.
והדוגמא החביבה עלי ביותר – פופ אפים מעצבנים שקופצים 5 שניות אחרי שנכנסתם לאתר וצועקים עליכם להרשם לניוזלטר. אתם יודעים, אני עובדת ומתמחה בתחום של אימייל מרקטינג. אני מכירה היטב את הסטטיסטיקות על הרשמות לניוזלטר מתוך פופאפים קופצים. אבל אני מאמינה בשיח אחר באינטרנט, בעיקר בבלוגים או מקומות שהבסיס שלהם הוא תוכן, אבל בעצם בכל מקום שבו אנחנו רוצים לתקשר אחד עם השני, למה שלא נעשה את זה בצורה נעימה? אם אתם כותבים תוכן טוב, הגולשים שלכם ירצו מעצמם לשמוע מכם עוד. תראו איזה יופי:
זה המקום לגלוי נאות – שני צילומי המסך שהדבקתי כאן הם מאתר ״התוכניסט״, לא הכרנו בזמן כתיבת הפוסט הזה ואני לא מקבלת אחוזים על קידום שלו. אני פשוט אוהבת את איך שהם עושים תוכן ואיך שהם מקדמים אותו. באותו אופן כדאי לחשוב על פרסום – תחשבו איך הייתם מדברים ברשת אם לא הייתם צריכים למכור כלום? באילו פלטפורמות, באילו אמצעים הייתם משתמשים? איזה ״אני״ שלכם היינו שומעים?
ככל שאני נפגשת עם יותר אנשים שיש להם עסק שהם רוצים לקדם, כך אני יותר מבינה שמה שצריך ללמד ב״שיווק לעצמאים״ זה כתיבה. באמת. וזה לא פשוט, יותר נוח לנו ללכת לקורס או להאמין סוף סוף לאיזה מנטור שיגיד לנו ״יש לי את נוסחת הקסם״ ולחכות לראות איך הוא עושה פרסום בפייסבוק שמביא מיליון לידים במאה שקל. כשתראו כזה דבר תספרו לי.
עד אז, לכו תעשו לעצמכם רשימה של כל מיני אנשים שאתם אוהבים לקרוא אותם ואם אתם רוצים ממש להגזים, אז תתחילו מלכתוב בעצמכם מה שבוער לכם בפנים. לדף, ל-word, ל-notes בסמארטפון, מה זה חשוב? העיקר תהיו עצמכם. כי ככה אנחנו אוהבים אותכם.
הפגישה שלי עם נערת ליווי בישראל הותירה את הרשמים הכי עזים כי הזמנתי אותה דרך נערת ליווי ספורטיבית בישראל שירותים. הילדה הייתה לא רק יפה, אלא גם בכושר להפליא. בילינו בהליכה פעילה לאורך שפת הים, עשינו יוגה ודיברנו על ספורט ובריאות. היא נתנה לי השראה למטרות כושר חדשות, והערב, המלא באנרגיה וחיוביות, היה סיום נהדר ליום בישראל.