top of page

האמת שמאחורי החדשות

"עיתונות, במיוחד של היום, אין לה אינטרס לתת לאדם תקווה שיש טוב בעולם. אין. זה נגד הביזנס מודל שלה." דיברתי עם יעקב על אחד הנושאים שהכי מטרידים אותי ובסוף יצאתי גם עם תשובה.


images: pexels.com

יעקב, יש נושא שממש מטריד אותי.


נו, זה טוב.


כן, אני יודעת. זה אומר שאני ממש אהיה חייבת לדבר על זה.


וגם לכתוב על זה. אז מה הפעם?


חברה שלי עובדת בארגון ממש גדול, חברת ביטוח, אוקיי? ויש להם פורטל פנימי של העובדים עם כל המידע שהם צריכים. והיא סיפרה לי, שיש שם גם סקרולר כזה של חדשות של וואלה או וויינט, לא זוכרת.

וגם אני כל פעם שאני נכנסת לסניף של ארומה, יש לך על הקירות טלוויזיות שמשדרות בלופ כל מיני מוצרים וסרטונים, ולמטה כל הזמן יש סקרולר של חדשות. אתה מבין? בן אדם בא רגע לנקות ת׳ראש - חדשות. בשביל מה זה טוב??


הרי חדשות זה כל הזמן דברים רעים, אז יוצא שבן אדם נשטף בדברים רעים, בחדשות רעות כל הזמן.


נו, זה פשוט. אני אענה לך.


אני שמחה שזה פשוט, לי זה מאוד לא פשוט, זה מוציא אותי מדעתי שאנשים לא מבינים עד כמה שזה חרא, בשביל מה לשטוף את עצמנו בחדשות רעות כל הזמן??

ואותה חברה גם שאלה אותי על הדרך, למה לא מדווחים בחדשות גם על דברים טובים, המשפחה שלה גרה בשטחים והיא שואלת למה לא מדווחים על זה שערבים הם אלה שתמיד עוצרים ועוזרים ליהודים להחליף פנצ׳ר?

תראי, חדשות זאת מערכת שקנויה על ידי כל מיני אנשים בעלי השפעה, שהמטרה שלהם היא להסיט כרגע את דעת הציבור.


להסיט לאן?


לדברים שידאיגו אותם, דברים שיעוררו אצלם תחושה שהם צריכים כח הנהגה. בעלי ההשפעה מייצרים אצלך, אצל כולנו, הרגשה שיש מלא בעיות שהאנשים בעצמם לא יכולים לפתור, ושחייבים מישהו שיתן לנו ביטחון. אותם הכוחות שתומכים בכאלה מערכות, מייצרים אצלנו הרגשה שאנחנו צריכים דברים מסויימים, ואז מבטיחים שיתנו לנו אותם.


אז קודם כל צריך שתהיה בעיה. צריכים ליצור אותה, כן?

זאת מערכת שיווקית שמטרתה למכור את הנחיצות במערכת הקיימת.


ברור שיש גם ביניהם כל מיני מאבקים, אלו נגד אלו, כי כל אחד רוצה לתפוס כח והשפעה או להוריד אנשים לאן שהוא רוצה להוריד אותם. אין גם מספיק כוחות מאזנים, במיוחד בישראל, שמשפיעים על העיתונות למשל להישאר אובייקטיבית. אני חושב שעיתון הארץ הוא אחד המובילים בתחום אבל הוא לא היחיד, גם העיתונות היותר סטנדרטית בישראל נכנעת תחת השפעת הכוחות האלה.


לכן עיתונות, במיוחד של היום, אין לה אינטרס לתת לאדם תקווה שיש טוב בעולם. אין. זה נגד ה-Business model שלה. אלא בשביל מה מממנים את התקשורת?

לכן, בשום צורה כאלה דברים (טובים) לא יופיעו בעיתון. אלא אם כן זה בא כדי להסתיר דברים: יש באמת בעיה? אז אנחנו ניקח את המקרה שהוא לא הבעיה כדי להגיד ש״הכל בסדר״. עושים את זה הרבה בכל מה שקשור לבית ספר וחינוך. נגיד כל פעם שמראים בתי ספר מוצלחים, הכל מתחת לשטיח פשוט הרוס, כולם מתמוטטים, סמים, זנות, מכות, בולינג, ווטאבר יו וונט.


אבל אנחנו נמצא את הכיתה האחת, איפה שהוא, באיזשהו מקום, שהילדים שם חמודים, שהכל עובד, הם כנראה קיבלו מימון לא מזמן מהעירייה לכן פחות או יותר הקירות לא נופלים , הלבן עדיין לבן על הקיר, וגם הגיעה התקשורת אז המורה ישנה טוב לפני, הכל ככה בנוי, יש תסריט לכולם מה הם צריכים להגיד, מה לא צריכים להגיד. ילד שיבכה אנחנו פשוט מחביאים אותו בצד כדי שלא יעשה רעש, בקיצור - את מבינה?


כן… ראיתי את זה קורה כמה פעמים.


במקרה הזה דווקא בוחרים להראות את הטוב כדי שלא יגלו שיש משהו רע. בדיוק השבוע שלחו לי קליפ מאוד מעניין של מישהו מהממשלה שדיבר על הגירה ועזיבה של ישראל. מסתבר שהעזיבה ונשירה מישראל היא בין הנמוכות ביותר ב-20 שנה האחרונות. אה, רק שמדובר בנתונים של 2013.


לא יאומן.


אלה הנתונים האחרונים שיש לנו, אז אל תשאלו על משהו אחר. ובכלל כל מי שאומר משהו נגד זה, הוא לא מבין והוא כנראה עובד בשביל רוסיה, פוטין או לא יודע מי, כן?


אז ברור שיש בעיה אמיתית, אנשים הרי עוזבים את מדינת ישראל, ילדים לא רואים את העתיד שלהם פה. אבל במקרה הזה פתאום התקשורת תגיד רק דברים טובים. לכן, זה לא שהתקשורת לא מדברת על דברים טובים. היא מדברת על דברים טובים אבל -

המטרה של התקשורת היא פשוט להסיט את דעת הציבור.

כמו שלפעמים יש פרשה שמדברים עליה בתקשורת שבועות שלמים, משמיעים דעות של זה נגד דעות של זה כשבינתיים יש צרות אמיתיות והחלטות אמיתיות שקורות אבל על זה לא רוצים שתדברו.


לכן, ברור שהתקשורת תמיד תייצר זעם בתוך החברה. בשביל זה היא קיימת. אז איך להתייחס לזה? אפשרות אחת היא פשוט לא להתייחס לזה ולהתנתק מהתקשורת, למשל שלא תהיה טלוויזיה בבית, מה שהדוסים הבינו מזמן.



Photo by Marc Schaefer on Unsplash.com


השאלה היא איך לעשות שינוי, איך לגרום לאנשים להבין שמה שהם רואים בתקשורת זה ערמה של שקרים והטיות. אני לא מבינה, אנשים לא שואלים את עצמם? מי צריך לקחת את התפקיד של להביא את הבשורה הזאת?


זאת שאלה שאני שאלתי את עצמי, ואין לי עליה תשובה. אבל לדוגמא, אני ראיתי שבאנגלית, לצורך העניין, או ברוסית, יש המון עיתונות עצמאית, שלפעמים מאוד מטרידה בצורה שלה, בכתיבה וכו׳. צריך לפלטר (to filter) גם שם, אבל יש כמה שעדיין מביאים עובדות, מייצרים תוכן הרבה יותר אמיתי וכזה שרוצה, הרבה יותר מהרגיל, לשקף את האמת. לפעמים יש להם שגיאות כתיב, לפעמים שגיאות תוכן, לפעמים הגזמות לכאן או לכאן, אבל זה שיש שיח ציבורי דרך האינטרנט, כי אנשים כותבים, זה מאוד עוזר.


בארה״ב, אחת מהסיבות שבזכותן טראמפ נבחר, ואיך שהוא הציל את החברה האמריקאית מעתיד מאוד שחור, או לפחות השהה אותו - זה קרה רק על ידי האינטרנט, על ידי העיתונות העצמאית, ע״י בלוגים, ע״י וידאו ביוטיוב. אנשים פשוט דיברו, דיברו על מה שקורה בפועל, דיברו על החדשות האמיתיות, יצרו מלא ערוצי חדשות.


אחרי הבחירות של 2016, התחיל הגל של הצנזורה, שיוטיוב סגר את כל הערוצים שסגר, שפייסבוק התחיל לסגור את כל הדפים שסגר, שהתחילו להלשין ולבנות כאלה תיקים נגד כל העיתונים העצמאיים, ששמו אנשים בכלא. ב-3 השנים האחרונות זה נעשה בצורה שיטתית, ממש ״ניקיון שטח״, כנראה כדי להתכונן ל-2020, שלא תהיה אותה עוצמה לעיתונות העצמאית. כי מן הסתם, סך הכל מדובר ב-3 חברות שמחזיקות את אותם האתרים ששולטים על הרשת.


בארץ אין ממש עיתונות עצמאית. גם רוב הישראלים לא כאלה משכילים בתחום הזה. מצד שני זאת מדינה קטנה יותר, אז החדשות לא עוברות רק דרך האינטרנט, יש הרבה שעובר מפה לאוזן.


ובווטסאפ.


כן, קבוצות ווטסאפ וגם קבוצות ואנשים שנוסעים, שמכירים אחד את השני, ויש הרצאות ומפגשים פיזיים כי השטח מאפשר את זה. במידה מסויימת זה מאוד עוזר לשמור על העם ולשמור על האנשים שכן מבינים מה קורה ומדברים על זה.


נגיד היו כל מיני פעילויות למיניהן שפייסבוק צינזר בארץ, אני עקבתי אחרי כמה אנשים שממש התלוננו על הדברים האלה שצינזרו בישראל. בטוח לקראת הבחירות שיש עכשיו (9/2019) קורים דברים כאלה. ישראל גם לא כולה דיגיטלית, במיוחד כל השטחים וכל האיזורים האלה של ישראל שקוראים להם פריפריה. מאיפה הם צורכים חדשות?


ווינט? זה הפורטל שמשפיע על כולם לדעתי. אם אני בגולן ופתאום שומעים מטוסים באוויר אז ישר פותחים Ynet.


אני פחות מתכוון לחדשות ועובדות. וויינט עושים את העבודה בלהעביר את העובדות הצבאיות והדברים החשובים, איכשהו הם מעבירים את זה as is. אבל כל הפרשנויות למיניהן - את יודעת, אף אחד לא ממש לוקח את זה ברצינות. אני לא חושב שישראלי נורמאלי ממוצע שם זין כל כך על מה שאומרים בטלוויזיה. מה שטוב בישראל, זה שכל אחד רוצה להיות ראש הממשלה, כל אחד חושב שהוא יכול להיות ראש הממשלה


אבל זה העניין, שהם דווקא כן ניזונים מהטלוויזיה


אבל הם לא ניזונים רק מהטלוויזיה, אני חושב שהטלוויזיה בכל זאת בדעיכה, ההשפעה שלה לאט לאט יורדת. ברור שהרבה עקרות בית ניזונות מטלוויזיה, בסדר,


רוב האנשים גם חושבים עדיין שכל תוכניות הבוקר הן אובייקטיביות ומקריות ואין להם מושג שמישהו שילם שם על כל מילה.


פעם חשבו גם שמה שמדברים בטלוויזיה זה אמת. או מה שכתוב בעיתונות זה האמת. דורות גדלו ואנשים השכילו והיום מבינים שמה שיש שמה זה סתם שקרים. בגלל זה אף אחד לא ממש מסתכל ולא ממש מושפע.


לא נראה לי שזה המצב


הרי בגלל זה אותם השלטונות בארה״ב ובשאר העולם שינו את הצורות שבהם הם משפיעים על דעת הקהל; בגלל זה יש יותר באז פידים או סרט דוקומנטרי או סרט קולנוע פשוט, כן? היה סרט לא מזמן... אני לא יכול להזכר אם זה היה על הבחירות ב-2016 או סרט על טראמפ, בכל מקרה עושים סרטים למשל בנטפליקס,


שהם מאוד לא מקריים


כן, מגוונים את צורות הפרופגנדה. כי הבינו מזמן שחדשות, חוץ מזקנים, אף אחד לא מאמין יותר במה שהם אומרים. לא ב-cnn ולא ב-bbc, מבינים שהכל מכור. יש מלא אנשים שמסבירים את זה הרבה יותר טוב ממני באנגלית, יש גם ברוסית, שמה יש פוליטולוגים ממש ברמה גבוהה מאוד.


לכן, איך לשנות? קודם כל צריך שיהיה תוכן.

כי הרי יש דבר שנקרא צריכה פאסיבית. ככלל, רוב האנשים הם פאסיביים, נכון? אז אותם בעלי דיעה, צריכים שהאדם הפאסיבי בסך הכל ישטף. אם הוא לא מרוצה ממה שהוא רואה, הוא לא יכול, אין לו כח מעצמו בפנים להתנגד. הוא יכול לא להסכים. אבל הוא עדיין צריך לקבל אינפורמציה מהעולם.


הטבע בנוי כך שהאדם צריך להתמלא במשהו. אם כל מה שיש לו להתמלא ממנו זה ערוצים מסויימים בטלוויזיה, ואין לו איך לזפזף לערוץ אחר, נגיד לערוץ יוטיוב, או לקרוא משהו, אז הוא יכול להיות לא מרוצה, הוא יכול להיות בדכאון, הוא יכול להיות בכל מיני מצבי רוח או ווטאבר. אבל הוא לא יכול להבין.


הוא יכול להרגיש שזה לא נכון, הוא יכול להרגיש שזה לא בסדר, כמו שמלא אנשים בארץ בטוח חושבים שמה שיש בטלוויזיה זה זבל. כולם יודעים שחדשות זה זבל. כולם יודעים. אבל אם אין משהו אחר לצרוך, אם אין אינפוט אחר, מזון אחר, אז אין. כמו נגיד שיש רק ג׳אנק פוד ואני ממשיך לאכול אותו כי אף אחד לא הביא לי משהו טעים באותה מידה שהוא גם בריא.


אם מחר יביאו לך מיונז ושניצל בריאים?


אמממ...


אז אולי תצרכי את זה. כי גם כשאתה יודע שצריך להחליף, אבל -

אם אין משהו אחר אז ממשיכים עם מה שיש. פה ושם מנסים אבל אם זה יותר מידי מאמץ אז בכלל אין על מה לדבר.

כי יש כח של שגרה, אני רוצה לזפזפ, אני רוצה לראות משהו פשוט, בלי להסתבך.


אם אני צריך עכשיו ללמוד אנגלית, לעשות גוגל שעות על גבי שעות - עזוב אותי. תן לשים ערוץ 2 ושלום על ישראל. אבל אם תגידי לאותו אדם, תשים אינטרנט פשוט בטלפון שלך, תעבור לערוץ הזה וזה ביוטיוב, וזה יהיה על נושא שמעניין אותו - הוא ילך לראות. אבל אם אין מישהו שיוצר את התוכן הזה, איך הוא ילך לראות משהו?


הכל תלוי בחינוך. אם אנחנו לא נחנך דור שיוצר אווירה אחרת, אז אנשים לא יוכלו להחליף אווירה.


אני מסכימה, אבל העניין הוא שבאמת אני רואה אנשים שלא מבינים שמשהו לא בסדר. מבחינתם חדשות צריך כי אנחנו מדינה כזאת.


יש תמיד אנשים שלא מסכימים. אבל תראי, בארה״ב זה שיש אנשים שמבינים שיש זבל, זה עוד לא סוף הפתרון. יש גם מישהו שמייצר את הזבל, שגם מגן על הזבל.


אז הפתרון הוא לא להגיד ״תקשיבו זה לא טוב מה שאתם צורכים, זה עושה לכם שטיפת מוח וזה הטיה וזה...״ אלא פשוט ליצור משהו אחר

אם האדם מעצמו לא מרגיש צורך להתנתק מזה, אין טעם לדקור אותו. הוא סתם יסבול.


להציג אלטרנטיבה


חייבים. תמיד חייבים פתרון. כי יש קהל גדול בישראל שלא מרוצה מהמצב הקיים וצריך לתת לו אלטרנטיבה. פשוט לדבר אך ורק על איך בונים תוכן.



24 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page