[נכתב במקור עבור ארגון הדיגיטל הישראלי]
Photo by Jenny Ueberberg on Unsplash
נתחיל מהבעיה: ״דיגיטל״ זה עולם כל כך רחב, שאיך מגדירים בכלל גבולות גיזרה? דיגיטל כולל בתוכו תתי עולמות ענקיים בפני עצמם כמו שיווק, מוצר, פרסום, iot, רשתות חברתיות, עולם אתרי האינטרנט, אפליקציות, תוכן, מציאות רבודה, ביג דאטה – ואלה רק הראשונים שקפצו לי לראש. עכשיו נוסיף על זה את כמות ומהירות החידושים שמתפתחים בכל רגע – קיבלנו אינסוף עולמות של השראה, תוכן ולימוד. אז איך יודעים אחרי מי הכי כדאי לעקוב? איך נשארים מעודכנים בדברים החשובים ולא טובעים בעודף מידע?
״דע מאין באת ולאן אתה הולך״
פעם הייתי מתכנתת. באיזשהו שלב רציתי להיות מעצבת. כשהבנתי שאני לא מבריקה כמו המעצבים שאהבתי, עברתי לאהבה השניה שלי: קריאייטיב. ומיתוג. ואז גם שיווק ואיפיון מוצר, אבל רגע, האהבה האמיתית שלי היא בעצם כתיבה ועל הדרך, כמו כל ישראלית ממוצעת יש לי על הפרק לפחות 3 סטרטאפים – אתם יכולים לתאר לעצמכם אחרי כמה בלוגרים ואתרים אני עוקבת בכל אחד מהתחומים?
אני בטוחה שגם אתם. לכל אחד יש את המעיין הנובע המקצועי שלו. יש כאלה שהמקצועיות שלהם היא כל כך מרהיבה שאני קוראת אותם אף על פי שביום יום אלה לגמרי לא תחומי העיסוק או ההתמחות שלי. למשל ask pavel מעולם ה-seo (זה כבר מזמן לא רק seo אבל בכל זאת זה ה-main business), או שוקי מן של ה-Google Analytics, ואורטל דיגיטל של הקידום הממומן.
יש המון בלוגים שווים למעקב בכל תחום. השתדלתי במאמר הזה לציין בלוגים כלליים, שמסקרים מגמות או עולמות תוכן מגוונים ורחבים' אבל נטיית הלב שירבבה פה ושם כמה מהפייבוריטים האישיים שלי – מתחומים שאני עוסקת בהם ביום יום או חולמת עליהם בלילה. בעיקר כותבי תכנים קריאייטיבים, כאלה שאני נהנית לעקוב אחריהם, לקבל מהם אימיילים ולקרוא כתבות שלמות שלהם.
אם יש לכם גם כן בלוגים שאתם ממש אוהבים ותרצו לשתף – אשמח. כתבו לי בתגובות.
שנתחיל?
1. TechCrunch
הם שם דבר בעולם הטכנולוגי-דיגיטלי, כזה שאתם מחכים להגיד ״TechCrunch סיקרו את המוצר שלי!״. טק-קראנץ׳ הוא אתר חדשותי מפוצץ תכנים טובים על טכנולוגיה, דיגיטל, חידושים וביזנס. הם מסקרים סביב השעון כל מה שקורה עכשיו אצל השחקניות הגדולות בעולם ובכלל.
וגם…
סגנון הכתיבה שלהם חצוף אבל בטאקט, מקצועי אבל ציני – פשוט תענוג לקרוא אצלם כתבות שיכולות היו להיות משעממות ולמצוא את עצמכם צוחקים. TechCrunch עבורי הם דוגמא מושלמת לכתיבת תוכן מקצועי אבל בצורה שנונה.
2. Geek Time
התשובה הישראלית ל-TechCrunch. חדשות, עדכונים וסיקורים על טכנולוגיה, אינטרנט וסטארטאפים. דרך התפריט הראשי של האתר תוכלו לנווט לסיקורים שמעניינים אתכם לפי נושאים: סטראטאפ והון סיכון, פיתוח, מובייל וגאג׳טים, אינטרנט ועוד. לקרוא אותם כל יום זו דרך בטוחה להשאר מעודכנים בכל מה שחשוב לדעת.
וגם…
שני דברים חשובים ומשמעותיים לא פחות: אחד – שווה ללמוד איך עושים פורטל תוכן ענק נטול פרסום מעצבן (תשוו את חוויית הקריאה למשל ל-Ynet או ל-וואלה! ותבינו). שתיים – נעים לראות כמה נשים שותפות משמעותיות במיזם המעולה הזה – החלק מהמייסדת השותפה ועד למספר הנשים חברות הצוות המרכזי.
בנימה נשית זו – אתם מכירים את זוהר אוריין? בלוגרית וחוקרת חדשנות. שווה לעקוב.
3. AdFreak
יש כמה בלוגים שאני עוקבת אחריהם מעולם הפרסום. אחד כזה הוא למשל AdWeek – ״מוציא לאור״ (אתר ומגזין מודפס) שמסקר ומביא בזמן אמת את החדשות החמות בתחומי הפרסום, המיתוג, הקריאייטיב והמדיה. כמעט כל כתבה היא case study מעלף של הפרסומות הכי שוות שיש כיום, מלווה בניתוח והסברים על הקמפיינים שקורים ממש עכשיו. שיעורים מעלפים בפרסום ועוד דרך להשאר מעודכנים.
וגם…
כמו אצל כל ענקיות התוכן, אפשר להרשם לכמה סוגי ניוזלטר אצלם באתר, בנושאים שונים ובתזמונים שונים (יומי, שבועי). אני מנויה על ניוזלטר שנקרא AdFreak – רק מהשם אפשר ללמוד על התשוקה של הכותבים לתחום שהם מסקרים. ממליצה בחום גם ללמוד מהם על בניית מותג ושפה גרפית.
עוד המלצה חמה מהתחום: AdEspresso –
מומחים לפרסום בפייסבוק. הבלוג שלהם מלא מדריכים שווים בתחום אבל הסוכריה האמיתית היא הדוגמאות של הפרסומות מכל תחום שהם מציגים באתר ובניוזלטר המעולה שלהם.
4. StartIsrael
פורטל היזמות הישראלי. עולם תוכן מטורף שכולל כל דבר שאתם יכולים להעלות על דעתכם שקשור להקמת מיזם. החל מטיפים ועצות, סיקורים של סטרטאפים, כלים שימושיים, רשימת משקיעים, חממות, רשימת כל הסטרטאפים הישראלים לפי תחומים, ראיונות – ממש עולמות שלמים. בשביל לקבל השראה לחיידק היזמי שבכם מידי פעם בפעם, ממליצה להרשם לניוזלטר המצויין שלהם.
וגם…
אחד הפורטלים שהכי אהבתי לקרוא במשך תקופה ארוכה הוא כנראה המקביל העולמי שלהם: entrepreneur. לייק על העמוד שלהם בפייסבוק, מקפיץ כל פעם פוסטים ממש מושכים לקריאה, קלילים ומעוררי השראה. יזמות לנשמה.
5. Nir & Far
בעולם חוויית המשתמש (UX) יש באמת הרבה בלוגים טובים אבל מה שאני אוהבת בבלוג של ניר אייל, שהוא ממשיך לחדש כל הזמן. מעבר לזה שהוא כתב ספר מאוד מפורסם בין אנשי התנהגות משתמשים (Hooked) והוא אפילו מארח כנס (Habit summit) – הכתבות והמאמרים שלו באמת מועילים ומלאים מידע בעל ערך באופן עקבי.
וגם…
כאן תוכלו למצוא את מיטב המאמרים שלו. מקום טוב להתחיל ממנו.
מקור השראה לכיול ה-State of mind השיווקי. למעשה כל אחד מאיתנו הוא מותג, כל עסק שאנחנו עובדים בו, כל לקוח שלנו – כל יום יש לנו מה לשפר ברמת המותג: האסטרטגיה, הקול הייחודי, הסיפור שלנו, האלמנטים הרגשיים שבונים את המודעות למותג שלנו לאורך זמן. לא רק אחרי חידושים כדאי לעקוב, אלא גם למצוא לכם מקורות השראה.
וגם…
ממליצה בחום לעקוב אחרי עמוד הפייסבוק שלהם, שימו לב לכל כותרת של פוסט שלהם – קריאייטיב של תוכן במיטבו.
7. HubSpot
רובכם בוודאי מכירים אותם במערכת CRM וניהול השיווק והמכירות. אבל אם עדיין לא הכרתם את ה-Resources המטורפים שלהם על כל מה שנוגע לשיווק בדיגיטל – כדאי לכם להתחיל כאן. ערמות של מידע, סטטיסטיקות, e-books, מאמרים. אחרי שתסיימו, תעשו לעצמכם טובה ותרשמו לניוזלטר שלהם או שפשוט תכנסו מידי פעם לבלוג.
וגם…
כשנרשמים להרבה ניוזלטרים ועוקבים אחרי הרבה עמודי פייסבוק, מתחילים לראות שיתופי פעולה, הפניות של אחד לשני, כתבות אורח וכן הלאה. מכמות ההפניות של אתרים אחרים ל-HubSpot אפשר רק לנחש כמה עבודת התוכן שלהם מצויינת. אם אתם חושדים, ובצדק, שזאת אולי תוצאה של SEO ושיווק, תקראו כמה מאמרים ותחליטו בעצמכם.
8. kissmetrics
קיסמטריקס מתעסקים בתחום המרתק של Behavioral analytics, או במילים אחרות: הם מנתחים תוצאות של קמפיינים שיווקיים כדי ללמוד איך להגביר את ה-engagement של הקהל. והם כותבים על זה בלוג מהמם. עם הרבה כותבים אורחים, ניתוחי מקרה, נתונים, סטטיסטיקות והכל בשפה זורמת וברורה.
וגם…
בניגוד לשאר המומלצים כאן, אני חייבת להגיד שבניוזלטרים וגם בעמוד הפייסבוק שלהם, הם די חופרים על וובינרים ואירועים שהם רוצים לקדם. לכן, במקרה של KissMetrics, אני ממליצה לכם בחום להכנס ישירות לבלוג ו”לחפור” בערמות התכנים המעולים שיש להם שם. כולל Academy ו- Marketing Guides.
9. התוכניסט
אם יש לי נחת מבלוג מקצועי ישראלי, זה התוכניסט – “כשתוכן פוגש טכנולוגיה”. אתם יכולים להיות בטוחים שאם אתם עוקבים אחריו אתם מעודכנים בכל המגמות החדשות שקורות בדיגיטל. אבל בניגוד לפורטלי חדשות, התוכניסט (נאור נרקיס יקירי וכתבים אורחים), מסקר כל מגמה לעומק בהסברים ברורים ודוגמאות, כך שאין סיכוי שאתם יוצאים מהכתבה בלי שהבנתם על מה מדובר. תוכן ישראלי במיטבו.
וגם…
אני אשת תוכן, בנשמתי ובפועלי. אחד החזקים בתחום שלנו הוא ממלכת contentMarketingInstitute. מעבר לתוכן עצמו, כדאי להציץ וללמוד מהם איך מעמדים כתבה. עם הרבה ״הפרעות״ והרבה סדר, כך שקל לקרוא בעידן הפרעות הקשב.
10. השראה
חוץ מלהשאר מעודכנים במה שקורה וחשוב לדעת, יש את עניין ההשראה. לא יודעת מה איתכם אבל אני לא מעבירה יום בלי להתחבר למקורות ההשראה שלי. שוב, זה תלוי בטוויסט הדיגיטלי שאתם שייכים אליו, למשל אנשי ה-UX לא יעבירו יום בלי מנה של סת’ גודין, הפרילאנסרים והיזמים המתחילים מדווחים הרבה על טים פריס, הסושיאליסטים עם Gary Vaynerchuk וכן הלאה. בכל מקרה ומכל זרם דיגיטלי, להשאר מעודכן זה גם להזכר כל יום מחדש למה מלכתכילה התאהבתם בתחום הזה. הפייבוריטים שלי? הדוקטורית Jean Twenge, סימון סינק, והעולם החדש של ליאור פרנקל.
איך נשארים מעודכנים ולא טובעים בים של מידע?
כפי ששמתם לב, אני לא חושבת שאני נכנסת באופן יזום לאף בלוג. אני מעודכנת לרוב באמצעות ניוזלטרים או פוסטים בפייסבוק עם הפניות לכתבות החדשות. כך שאני צורכת את התכנים בזמן שמתאים לי, זה קודם כל. שנית, התכנים מגיעים בצורה שקל לסנן אותם (ניוזלטר עם כמה רצועות תוכן, פוסטים מקודמים בפיד בפייס, טוויטים וכן הלאה). והכי חשוב – די מהר תלמדו אילו יצרניות תוכן עושות את זה בצורה שמעניינת אתכם, מועילה ותעקבו בעיקר אחריהן. בהיותנו אנשי דיגיטל, יש לנו אפס סבלנות לתוכן זבל. אנחנו אוהבים תוכן טוב, בעל ערך וכתוב בשפה ידידותית. או במילים אחרות: זה לא רק ה”מה” אלא הרבה ה”איך”.
אם גם לכם יש בלוגים שאתם נהנים לקרוא – שתפו אותנו שנהנה גם כן.
– – –
על הכותבת:
אור ברנשטיין, מנהלת שיווק בחברת האימייל מרקטינג Publicators, בעלת 3 בלוגים, אחד מהם בלוג שיווק, גילתה את עולם הדיגיטל בשנת 99 (קצת באיחור…) ומאז לא יוצאת כמעט מהמסך.
Commentaires